Питання притягнення гравців за участь в незаконних азартних іграх до адміністративної відповідальності
Сторінки: 62-77
Рік: 2024
Видавець: ТОВ "Правова Єдність"
Анотація
З 2021 року в Україні запрацювали перші легальні організатори азартних ігор та гральні
заклади. Проте ст. 181 КУпАП, яка передбачає адміністративну відповідальність за участь
у незаконних азартних іграх не змінювалась з 2009 року. Щороку сотні адміністративних
справ розглядаються судами, а гравці в азартні ігри притягуються до адміністративної
відповідальності. Правопорушниками переважно є люди, які не мають постійної роботи, до-
статньої кваліфікації та не мають високого рівня знань і освіти. Вона грають в азартні ігри
для задоволення свого приватного бажання азарту або намагаються вирішити фінансові
проблеми, сподіваючись на виграш.
Метою статті є дослідження проблеми доцільності притягнення гравців в незаконні
азартні ігри до адміністративної відповідальності.
Авторами проаналізовано склад адміністративного правопорушення участь в органі-
зованих без дозволу азартних іграх та вказано на те, що об’єкт такого правопорушення
не відповідає назві відповідного розділу, бо гравець має на меті задовольнити приватний
інтерес – азарт, а не порушити громадський порядок чи посягнути на громадську безпеку.
Об’єктивна сторона такого правопорушення передбачає лише одну дію – участь у органі-
зованих без дозволу азартних іграх, але гравець не має обов’язку та необхідних знань, щоб
відрізнити законні азартні ігри від незаконних. Щодо суб’єктивної сторони – гравець бажає
задовольнити власні потреби в азарті і вирішити свої проблеми, він не має умислу завда-
ти шкоду громадському порядку, умисно порушити якісь правила поведінки чи посягнути
на громадську безпеку. Суб’єктом адміністративного правопорушення є особа з 16 років, що
вкрай негативно, адже гравцями в законні азартні ігри можуть бути особи з 21 року. Якщо
молодші особи беруть участь в азартних іграх, вони мають право на відшкодування орга-
нізатором завданої шкоди, тобто є потерпілою стороною, а не правопорушником. Щодо
неповнолітніх гравців, вони є потерпілими в кримінальному правопорушенні, передбачено-
му ст. 304 КК України.
Автори констатували, що організовані незаконні азартні ігри є небезпечними для грав-
ців, а також посягають на громадську безпеку і громадський порядок. Тому участь у неза-
конних азартних іграх має визнаватись адміністративним правопорушенням лише в умовах,
ВІСНИК КРИМІНАЛЬНОГО СУДОЧИНСТВА • № 1–2/2024 63
Питання притягнення гравців за участь в незаконних азартних іграх до адміністративної відповідальності
коли гральний бізнес в державі заборонено. В умовах дозволу грального бізнесу слід скасува-
ти адміністративну відповідальність гравця за участь в незаконних азартних іграх. Гравець
в незаконні азартні ігри має визнаватись потерпілим від злочину, передбаченого ст. 203–2
КК України. Окремо КУпАП по аналогії з вимогами до лотерей слід доповнити нормою про
адміністративну відповідальність особи, яка допустила до участі в азартній грі особу, мо-
лодшу 21 року, що є перспективами для подальших наукових досліджень.
Ключові слова: адміністративна відповідальність, азартна гра, гральний бізнес,
участь у незаконних азартних іграх, склад адміністративного правопорушення.