Інституційна модель державного реагування на корисливі злочини у сфері вищої освіти
Сторінки: 235-249
Рік: 2024
Видавець: ТОВ "Правова Єдність"
Анотація
У статті досліджується інституційна модель державного реагування на корисливі зло-
чини у сфері вищої освіти України станом на травень 2024 р. Метою статті є розроблен-
ня цілісної інституційної моделі державного реагування на корисливі злочини у сфері вищої
освіти, здатної забезпечити належну кримінально-правову протидію, фінансовий контроль
і превенцію академічної корупції у межах чинного нормативного поля України.
У статті акцентується увага на тому, що у вузькому кримінально-правовому вимірі ко-
рисливі злочини визначено як умисні посягання із корисливим мотивом, що безпосередньо пе-
редбачені нормами КК; у широкому соціально-правовому сенсі їх віднесено до всіх зловживань,
які завдають шкоди публічним фінансам і доброчесності освітнього процесу. Виокремлено
складові інституційної моделі: МОН, НАЗЯВО, НАЗК, НАБУ, ДБР, органи прокуратури та вну-
трішні підрозділи ЗВО. Емпіричні дані показують, що у 2023 р. НАБУ і ДБР скерували до суду
30 справ щодо посадовців університетів, але лише 27 % внутрішніх уповноважених ЗВО мали
ресурси для власних перевірок; 38 % антикорупційних програм університетів залишають-
ся формальними. Основними проблемами названо конфлікт інтересів керівництва, відсут-
ність автономних внутрішніх розслідувань, обмежену публічність дисциплінарних матеріалів
і м’яку судову практику. Запропоновано створити незалежні наглядові ради при ЗВО з правом
ініціювати службові розслідування, запровадити обов’язкову цифрову прозорість бюджетних
операцій і оприлюднення рішень комісій з доброчесності, а також інтегрувати аналітичні
платформи БЕБ і НАЗК у єдиний цифровий майданчик під координацією МОН. У статті про-
блеми документування корисливих злочинів у ЗВО досліджено через три взаємодоповнюваль-
ні методи. У межах статті проаналізовано проблеми фіксації корисливих злочинів у вищій
освіті через синтез нормативного, емпіричного й кейс-орієнтованого підходів. Нормативний
зріз Закону «Про оперативно-розшукову діяльність» і КПК виявив затримки з санкціонуван-
ням НСРД та нечіткі правила роботи з цифровими доказами, що позбавляє оперативників
«вікна можливостей» для документування злочину. Контент-аналіз 49 судових рішень (2021–
2024 рр.) показав, що суди найчастіше відхиляють матеріали НСРД і електронні бухгалтер-
ські бази університетів через порушений ланцюг зберігання даних і використання несертифі-
кованого ПЗ. Кейс-стаді трьох резонансних проваджень НАБУ та ДБР засвідчили, що навіть
за наявності агентурних напрацювань розслідування гальмує через брак експрес-економіч-
них експертиз і несинхронізованість дій оперативних та слідчих підрозділів. Сукупність цих
чинників формує високу латентність правопорушень і сприяє їх зведенню до дисциплінарних
порушень, що підриває невідворотність кримінальної відповідальності у сфері вищої освіти.
Ключові слова: корисливі злочини, вища освіта, антикорупційна політика, інституційна мо-
дель, НАБУ, НАЗК, внутрішній аудит, оперативно-розшукова діяльність, досудове розслідування